Jaarprogramma Fotoclub Leudal 2021-2022

We hebben met dit jaarprogramma opnieuw proberen in te spelen op onze gemeenschappelijke belangstelling voor het vastleggen van elementen uit de werkelijkheid.
We starten op 20 september met onze periodieke clubavonden indien corona geen spelbreker is.

Afspraken staan onderaan de pagina.

There are no upcoming events at this time

Foto’s Bombardon

Na elke thema avond selecteren we de foto die het thema volgens de aanwezige leden het beste weergeeft. Deze foto gaat naar Jos en deze zorgt dat deze in het afgesproken (A3) formaat bij de Bombardon komt te hangen. Er hangen steeds drie verschillende thema foto’s bij de Bombardon. De foto van het oudste thema wordt telkens door Jos vervangen.
Gedurende 4 weken hangt er een foto van een fotograaf in de Bombardon. We hebben afgesproken dat we rouleren conform de volgorde zoals we op onze site zijn afgebeeld. Klik op deze link voor de juiste volgorde.

Gebruik Flickr

Het programma Flickr is gedurende het vorige seizoen in combinatie met webex met succes ingezet als vervanger van de clubavonden. Na enige gewenning zijn we aan deze digitale vorm van bespreking gewend gerakt. Deze werkwijze zal echter nooit de fysieke bijeenkomsten kunnen doen vervangen. We zullen bekijken óf en wanneer we van deze digitale aanvulling gebruik zullen maken. .We zullen dit steeds vooraf kenbaar maken.

Thema avonden

Indien er tijd over is kan er altijd vrij werk besproken worden. Dat komt echter pas aan bod na de bespreking van het betreffende thema.
Zoals hiervoor genoemd zou dat ook via Flickr kunnen en/of Lightroom/Photoshop. Zie bespreekvormen voor meer info.
Daarnaast mag een thema foto niet ouder dan maximaal 1 jaar zijn.
Hiermee willen we jullie creativiteit op de proef stellen door niet te snel op oud werk terug te vallen.
.

Bespreekvormen

We willen opnieuw een poging doen op de clubavonden wat meer variatie aan te brengen in de bespreekvorm:

1. Opnieuw bespreking in kleinere groepjes ( 3 tot 4 personen), ondanks dat we maar met zijn tienen of minder (aanwezig) zijn, waarna wisseling en een slotakkoord (welke is nu de meest sprekende van de avond à foto in de Bombardon).
  2. 2-wekelijks nemen we per persoon één foto mee naar de clubavond van het gekozen thema. Dit wordt bij reguliere avonden aangevuld met vrij werk.
    Incidenteel kan er voor gekozen worden om in plaats van het vrij werk  1 of 2 leden één of twee variaties op de gepresenteerde foto te laten zien. Bijvoorbeeld een versie van de geprinte foto die anders bewerkt is of meer of minder is gekropt etc…
    De extra bewerkingen kunnen dan life met beamer en Lightroom/Photoshop/flickr worden getoond en besproken.
    Dat kan overigens ook een verzoek zijn van een foto die de vorige keer is besproken en waarover discussie was.

Afspraak: We kiezen in principe voor Flickr. Je moet dan de foto op je eigen pagina plaatsen en niet in de gedeelde pagina van de fotoclub want dan heeft iedereen de foto al gezien. Op de clubavond kan via WIFI/hotspot  ingelogd worden op de site van Flickr.

We zullen vooraf per thema melden indien er voor een aparte bespreekvorm wordt gekozen en een korte uitleg over het thema geven.

Tijdens de bespreking van de foto dient de fotograaf te vermelden waarom hij /zij voor bepaalde instellingen heeft gekozen.
Hoe heeft hij zij zich voorbereid en wat wil je met de foto bereiken?

Jaaropdracht

Voor de jaaropdracht hebben we het volgende bedacht:
Jullie ontvangen na de eerste bijeenkomst de coördinaten van een locatie met als opdracht een foto te maken.
Hoe en wat is verder aan de fotograaf.

Expositie

Voor de veiligheid hebben we de datum van onze 2-jaarlijkse expositie gepland in 2022. Dit in de hoop dat corona dan weer enigszins onder controle is.

Reserveer 14, 15 en 16 oktober 2022.

Locatie Bombardon

5 foto’s met een thema naar eigen keuze

Vanaf de eerste bijeenkomst zullen we dit onderdeel oppakken.

Augustus 2021 Truus Henk Wim